Nákupní centra pandemii zvládla

V Česku se přestala stavět nová nákupní centra, místo toho se rozrostou stávající

Vzápadní Evropě či USA jsou obchodní centra za zenitem už řadu let a postupně mizí. Vzhledem k jejich opožděnému nástupu v tuzemsku šlo Česko ještě v posledních letech proti tomuto trendu, nyní se však nová centra přestala stavět i u nás. Podle odborníků není v současnosti v přípravě jediný nový projekt.

„V současné době nevíme o žádném. Ve všech případech se jedná o rozšíření, rekonstrukce nebo redevelopmenty původních nákupních center,“ popisuje Jan Kotrbáček, šéf maloobchodní sekce společnosti Cushman & Wakefield. V různých fázích přípravy je nyní 140 tisíc metrů čtverečních obchodních ploch, které rozšíří stávající nákupní centra v příštích letech.

Letos a napřesrok bude hotová například rekonstrukce pražského centra OC Řepy nebo rozšíření Atria Paláce Pardubice. Zároveň by měly odstartovat projekty, které byly dlouho v přípravě, jako je přestavba brněnského obchodního centra Dornych nebo pražského paláce Savarin.

V celém Česku je nyní zhruba stovka obchodních center, z nichž většina vznikla mezi lety 2001 až 2008. Nová, zdá se, už nepřibudou. „Trend ústupu v Česku pozorujeme už několik let. Dalo by se říct, že začal už během finanční krize z roku 2008. Developeři si na základě zkušeností ze zahraničí uvědomili, že vícero moderních center se v regionálním městě neuživí,“ říká odborník na maloobchodní nemovitosti Tomáš Soukup ze společnosti JLL.

Také maloobchodníkům podle něj došlo, že nepotřebují mít v každém městě zastoupení. A v posledních letech došlo k významnému nárůstu nákupů na internetu. „E-commerce nutí obchodníky přicházet s novými nápady, jak zákazníkovi nakupování zpříjemnit. Například limitovanými nabídkami, technologickými zážitky či propojením s mobilní aplikací. Covidová doba tento trend určitě uspíší,“ míní Soukup.

Pandemie také umocnila další trend na maloobchodním trhu zposledních let. Výstavba obchodních center totiž ustoupila budování nákupních parků. Tedy obchodních zón o zhruba třech až deseti samostatných prodejnách, z nichž má každá svůj samostatný vchod ze společného parkoviště. Obvykle slouží nákupní park jako doplněk k supermarketu s potravinami.

„Nákupní parky se obecně ukázaly jako překvapivý vítěz pandemie. Byly schopny fungovat téměř bez omezení a nabízet zákazníkům základní potřeby,“ uvádí Josef Stanko, analytik pro průzkum trhu ze společnosti Colliers. Většina větších měst už svá obchodní centra má, ale nákupní parky obstojí i v těch malých, což podle něj znamená dostatek prostoru pro budování nových napříč celou ČR. „Je zřejmé, že současná doba takovým projektům hodně nahrává: někteří lidé mohou mít stále obavy z návštěvy velkého centra a preferují menší projekty se vstupy zvenku. Tento trend například dobře využilo rekonstruované OC Spektrum v Čestlicích u Prahy,“ potvrzuje Jan Kotrbáček.

Současná návštěvnost nákupních centrech se po rozvolnění postupně vrací do normálu. „Čísla za květen a červen, kdy došlo k rozvolnění, se nevyvíjejí špatně a rychle se vrací k předcovidovým hodnotám, až na některé výjimky, někde je to dokonce lepší. Záleží na typu nákupního centra, ta, jejichž základna stojí na kancelářských pracovnících nebo turistech, mají pomalejší start. Plné nasazení lze předpokládat na podzim a v předvánoční sezoně,“ odhaduje předseda výkonného výboru Asociace nákupních center ČR Jan Kubíček.

Celkově podle něj centra pandemii zvládla, nemusela propouštět a nedošlo ani k výraznějšímu odlivu nájemců z řad obchodníků. „V celkovém objemu nájemních smluv šlo maximálně o pět procent těch, kteří byli donuceni skončit kvůli pandemii nebo z jiných důvodů. Ani v současné době neregistrujeme výraznější problémy se splácením,“ říká Kubíček.

„Většina pronajímatelů si určitě chtěla nájemce zejména udržet, i slevami na nájmu, a k vypovězení smluv přistoupili až v nejzazším případě, jako například u diskutovaného krachu značky Pietro Filipi. Česká populace určitě na centra nezanevřela a návštěvnost po otevření obchodů to potvrdila,“ dodává Josef Stanko.

Zatímco Češi na nákupní centra nezanevřeli, v západní Evropě a USA je situace odlišná. Překotný růst nákupů na internetu způsobil, že se zákazníci z kamenných obchodů postupně vytrácejí. A pandemie byla v tomto směru poslední kapkou.

zdroj: MF Dnes