Nákupní centra pokračují v růstu a daří se jim dobře.

Návštěvnost v obchodních centrech během pandemie poklesla a otázkou bylo, jestli se lidé vrátí zpátky. Podle Indexu Asociace nákupních center ihned po otevření obchodů rostla úroveň návštěvnosti a rostoucí trend pokračuje i tomto roce.

V prvním pololetí navštívilo nákupní centra o 6,4 procenta více lidí v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Stejně tak tržby vzrostly meziročně za prvních šest měsíců roku o 10,3 procenta, zaznělo na úterní konferenci Asociace nákupních center.

Index návštěvnosti porovnávající hodnoty s předcovidovým rokem 2019 v červenci klesl na -8,1 procenta, což je podobná hodnota jako v loňském roce. Souhrnný index za prvních sedm měsíců letošního roku byl ještě o něco lepší, -7,5 procenta. Nejblíže úrovním v době před pandemií jsou centra na Moravě a projekty střední velikosti.

Minulý rok asociace oznamovala rekordní, více než desetiprocentní růsty tržeb v nominální hodnotě proti předpandemickému roku 2019. Stejný trend pokračuje i v letošním roce, když tržby meziročně vzrostly za první pololetí o 10,3 procenta proti roku 2019.

Nejenom za nákupy

„Nákupním centrům se daří a v kumulovaných číslech evidujeme pozitivní vývoj tržeb. V chování návštěvníků je po pandemii vidět určitý vývoj, chodí za nákupy méně často, ale utrácejí promyšleně a nebojí se sáhnout do peněženek. Velmi dobrá čísla vykazují například jídelní zóny a doplňkové služby v nákupních centrech. To potvrzuje směr, kterým se nákupní centra ubírají poslední roky. Stává se z nich stále více místo nejen pro realizaci nákupů, ale i pro trávení volného času s rodinou a přáteli,“ říká Jan Kubíček, výkonný předseda Asociace nákupních center ČR.

„Růst obratu je možné sledovat napříč regiony i velikostními kategoriemi nákupních center. Z pohledu vývoje tržeb si letos ve srovnání s loňským rokem vedou nejlépe pražská nákupní centra a projekty větších velikostí,“ komentuje data Tomáš Drtina, řídící partner ve společnosti Incomind.

Pokračující trend by neměl brzdit ani vývoj české ekonomiky. Podle ekonomky Raiffeisenbank Heleny Horské se očekává stagnace či pokles o -0,1 či 0,2 procenta.

„Je však rozdíl v sektorech, protože Česká republika je jedinou zemí, která zatím nepřekonala covidový šok,“ popisuje Horská. Podle ní domácnosti v posledních měsících nevnímají ekonomickou situaci negativně ovšem covidové nadúspory stále nechtějí utratit a drží si rezervy. „Spotřebitelská důvěra roste, tak jako spotřeba. Přesto cenový skok přinutil, aby české domácnosti šetřili, a to i na potravinách, což před tím nebylo,“ uzavírá Horská.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/obchodni-centra-obchody-podil-nakupovani-obsazenost.A230919_135355_ekonomika_vebe